30 April 2008

PESTA BUKU 2008...

DAH lama aku tak ke Pesta Buku di PWTC. So, tahun ini, pada April lepas, aku cuba menjejakkan kaki ke sana.
Kali pertama pergi, aku bawak sekali dua orang anak aku. Sempat jugak diorang memujuk aku beli buku yang diorang nak.
Belum sempat aku meninjau gerai-gerai yang ada kat situ, aku dahpun ditahan seorang lelaki yang cuba menjual program bahasa Inggeris diorang. Mulanya kata 3 minit saja, tapi bila dah masuk satu jam, aku tengok dia macam tak nak berenti jer mempromosikan programnya! Kononnya untuk kebaikan anak-anak.
Anak-anak aku pulak disajikan dengan game dan puzzle. Seronok sangat la diorang!
Akhirnya sebelum dia isi nama dan alamat aku kat borang, cepat-cepat aku katakan yang aku mahu balik bincang dengan isteri aku, dan aku akan bagi tahu diorang jawapannya hujung minggu tersebut.

Kali kedua aku pergi, pada hari last, 13 April. Itupun sebenarnya tidak dirancang.
Malam hari Sabtu tu, Leemadnoor telefon aku, bagi tahu yang dia ada kat KL. Niatnya nak pergi Pesta Buku. Katanya, kalau aku nak jumpa dia, esok dia masih ada lagi kat KL - kat Pesta Buku tu. Itu yang aku turun pada hari Ahad tu semata-mata nak jumpa dia le.
Masa sampai kat Pesta Buku dalam pukul 3 petang, aku call dia. Rupa-rupanya dia dahpun cabut balik - dah ada kat highway ke utara pun!
Tapi tak kisah le. Aku masih ada Ali Bukhari Amir, yang khabarnya sibuk mengedarkan flyers dan kad Institut Terjemahan Negara sepanjang pesta buku tersebut.
Ualau pun ada datang kemudian.

Kemudian aku berjumpa pulak dengan Aburn bersama kartunis Poyo yang tengah hot dengan komiknya, Kecempreng Man.
Di ruang legar, Pekomik ada mengadakan pameran mereka. Juga di dewan berdekatan, mereka menganjurkan pelbagai seminar dan perjumpaan.
Aburn sempat memperkenalkan Jonos, salah sorang orang kuat Pekomik kat aku. Jonos turut mempelawa aku menyertai perjumpaan diorang, tapi aku menolak.

Ketika merayau-rayau di gerai-gerai di tingkat bawah, terserempak akhirnya aku dengan Gayour yang sedang sibuk menyain autograf dan mempromosikan buku dia, Melukis Kartun Cara Gayour.
Tapi disebabkan sibuknya dia melayan orang ramai yang mengerumuni, tak dapatlah aku berbual lama dengan dia. Nombor telefon dia pun aku lupa mintak!

Tapi apa pun rasa seronok le jugak pergi ke Pesta Buku ni - boleh jumpa member-member termasuk yang dah lama tak jumpa.


Bersama Ali Bukhari Amir (kanan), peminat alam misteri dan paranormal.

Bersama orang kuat Pekomik, Jonos (kiri) dan Aburn (kanan). Lupa pulak nak bergambar dengan Poyo...

Tengah dok fikir nak simpan rambut panjang balik macam Gayour...

Orait! Orait! Orait!

3 comments:

H. Fansuri said...

oittt... ada jugak gambar saya kat sini. he he he

sofianishak said...

Ada...

luqman said...

kita adalah pelajar dari fakulti reka bentuk dan seni bina, Universiti Putra Malaysia ingin menjemput seorang kartunis yang disediakan untuk memberi ceramah yang mudah dan kecil pada kartun dan animasi atau perkara-perkara yang berkaitan dengannya bagi modul kem kami. : Beliau / dia boleh bercakap mengenai animasi / kesenian / tutorial / etc lakaran mudah.

kem ini akan dihadiri oleh pelajar-pelajar tahun muda dan segar pertama dari fakulti yang terdiri daripada Senibina, Senibina Landskap dan Reka Bentuk Perindustrian.

Ia akan diadakan pada 13 September 2012, pukul 10.00am - 12.00 tengah hari (2 jam)
Fakulti Rekabentuk dan Senibina, UPM akan membayar antara RM500 - RM800.

makan telah disediakan.

segera needed.interested untuk maklumat lanjut, sila hubungi: En. saiful (0166604573)