21 January 2010

PROJEK...

KAT Malaysia ni, kalau sekadar lukis kartun kat majalah atau akhbar, tak cukup. Kalau cukup pun, cukup-cukup makan je! Jadi, kalau nak jadi kaya, kenalah rajin cari projek - atau orang selalu sebut job - atau commission. Lainlah kalau dah hebat macam Lat. Sketching beliau saja pun orang beli beribu ringgit!

Kartunis pun jangan le cuma pandai lukis kartun je, tapi kena le tahu serba sedikit asas-asas melukis seperti anatomi badan, figure drawing, perspektif, foreshortening, composition dan lain-lain lagi. Idea pun kena banyak dan bagus. Satu lagi kena pandai le juga deal tentang projek - takut nanti kena kelepet!

Aku dulu ada le jugak beberapa projek yang aku buat dan dicommissionkan kat aku. Ada yang bayar, banyak le jugak yang tak bayar. Begitulah lumrah hidup...

Dua karikatur di atas, John Lennon dan Neil Young ni sebenarnya untuk sample je. Tapi masa tunjuk kat Aznie Dean, bekas editor majalah ROTTW, dia mintak aku bagi kat dia. Tak lama selepas tu, Aznie contact aku mintak aku lukiskan karikatur artis-artis Malaysia sebagai cover ROTTW yang menyambut ulangtahun ke-2. Dan dua karikatur ni pun tersiar di isu yang sama. Dan tak lama selepas tu, aku dimintak mengendalikan majalah Rottworld, majalah kartun berkonsepkan muzik yang pertama kat Malaysia!


Mood the 'Ud, salah satu karakter utama dalam majalah Rottworld. Aku pun tak pasti untuk apa ilustrasi-ilustrasi di atas ni aku buat. Barangkali untuk poster... Sekarang Rottworld dah diterbitkan semula dengan gaya baru. Tak ada sorang pun kartunis-kartunis kat situ yang aku kenal, kecuali DARD. Dan aku pun tak pasti sama ada karakter Mood the 'Ud ni masih ada lagi atau tidak kat Rottworld.


Ilustrasi di atas ni aku lukis untuk cover sebuah novel, Gerimis Di Hati, hasil karya ...ehmm... isteri aku!

2 comments:

azmietaha said...

Dah banyak projek terbengkalai....takpun jadi PROJEK GAJAH PUTIH.

Sofian Ishak said...

A.Z;

Mcm ni kena mintak tolong kat Yusof Gajah ni...