29 January 2010

TERBENGKALAI...

KALAU dikira-kira, banyak le jugak projek-projek aku yang terbengkalai macam tu aje... Semuanya atas faktor-faktor masa, wang, bisnes, tak dak idea, idea tak sampai tahap piawaian, perubahan hidup dan perbezaan falsafah.

Ada jugak sebahagiannya macam dah tak nampak cahaya di hujung terowong lagi dah..!



Karya aku di atas ni - dilukis sekitar 1999 - sebenarnya nak dihantar ke satu majalah kartun yang famous masa tu. Tapi disebabkan kuch kuch hota hai, terbengkalai macam tu je, walaupun dah banyak page aku draw.

Ini adalah antara karya aku yang aku nak buat sangat-sangat! Karya yang psychedelic, bercerita tentang kekeliruan, hakikat, antara real dan surreal... Tapi, nampaknya, karya aku ni - termasuk le aku sekali - hilang dalam plot yang masih aku tak jumpa-jumpa! Ia sebenarnya dah berdenting dalam kepala otak aku sejak 1992 lagi...

Dengan working titlenya Alin, karya aku kat atas ni sebenarnya untuk diterbitkan sebagai buku. Dihasilkan pada tahun 1998, ia merupakan projek aku bersama kengkawan. Tapi tak sempat aku siapkan, walaupun storynya dah ada.

Okey, ini adalah karya aku yang tak bergerak-gerak sebenarnya! Mungkin aku konpius kot, sebab ada dua versi cerita dalam simpanan aku. Pada hal ideanya aku dapat dah lama - dah berbelas-belas tahun dah! Mungkin aku kena buat versi yang ketiga, baru dia nak bergerak kot?

Apa-apa pun semua karya aku ni - termasuk yang aku tak paparkan kat sini - aku suka. Mudah-mudahan satu hari nanti, andai diizinkan Allah, aku dapat siapkan jugak karya-karya aku yang terbengkalai ni!

4 comments:

gayour said...

psychedelic sangat, tu yang manjang tebengkalai tu. tak payah la psychedelic pyan. lukih kartun cam biasa sudah!

Sofian Ishak said...

Gayour;

Har! Har! Har! Gua x pandai lukih kartun macam biasa walopun gua insan biasa...!

azmietaha said...

Aku juga insan biasa
yang psychedelic
maukan yang luar bisa!
HAR! HAR!HAR!
(effeck luarbiasa- dengan izin!)

Adib Sofian said...

saya pun arap gitu gak